I 0.-5 klasse tager natur og teknologifaget samt et modul idræt form som en udeskoleformiddag.

På Friskolen Hald Ege tilstræber vi, at alle elever i 0. til 5. klasse udfordres og udvikles kropsligt, sanseligt, oplevelsesmæssigt og vidensmæssigt i det fri året rundt.

På en ugentlig skovdag vil natur/teknologiundervisningen det meste af året foregå som stedbaseret læring. Og klassen kommer her også ud og møder idrætsfaglige aktiviteter i naturen, som udfordrer kroppen på nye måder og skaber andre scener for samvær, samarbejde og udfoldelse.

Vi tager afsæt i idræt og natur/teknologi, men inddrager andre fag, når det giver mening.

Med udeskole forstår vi på Friskolen Hald Ege:

  • Stedbaseret undervisning
  • Sanselig undervisning
  • Førstehånds erfaringer med naturen og sammenhæng i læring
  • Det uformelle læringsrum
  • Stedsans og fornemmelse for rummelighed
  • At komme i nye, ukendte sammenhænge og at vokse af det
  • At opnå glæde ved naturen og glæde ved bevægelse
  • Omtanke og omsorg for den natur, der omgiver os
  • ”Død-mus-pædagogik” – læring sættes i spil på nye måder og ikke altid planlagte
  • Vi ser hinanden i nye kontekster – barn/barn og barn/voksen
  • Udfordringer i forhold til motorik, robusthed, vejret og det taktile
  • Besøg i alternative læringsrum, som kan berige os og undervisningen
  • Besøg af eksperter, som kan berige os om deres felt
  • At lære om historie PÅ Hjerl Hede
  • At lære om Ronja Røverdatter og Astrid Lindgren med et forårsskrig blandt egeskovens anemoner
  • At lære om middelalderen eller Luther inde i og omkring Viborg Domkirke
  • At lære om trafik I trafikken, så vore udflugtsradius kan øges på to hjul
  • At lære om naturfaglige termer i den virkelighed, som foregår

Vores tilgang til udeskolen tager afsæt i friskolens værdier og dannelsesmål:

  • Engagement, omsorg og socialt ansvar for at alle er med
  • Vidensdeling, deltagelse og inkludering i udeskolens program
  • Udvikling af robusthed og tro på sig selv

På Friskolen Hald Ege har vi entreprenørskab som projekt og entreprenante forløb på skemaet, og her afprøver vi vedvarende denne måde at arbejde på fra det abstrakte til det konkrete og tilbage til det abstrakte gennem sociale praksisfællesskaber.

Det skaber mulig for at skabe opbrud og nye muligheder i de sociale grupper, for at styrke fællesskabet og skabe mere inkluderende læringsmiljøer.

Med FORARBEJDE – STEDBASERET UNDERVISNING - EFTERBEHANDLING kan læreren bygge bro mellem elevens erfaringer og det faglige indhold.

Det giver et pædagogisk helhedsperspektiv, hvor oplevelser, kreativitet, sanselighed, kropslighed og socialt samvær er i et naturligt samspil med de kognitive funktioner.

Udeskolearbejdet bliver et dannelsesarbejde, der indbefatter hoved, hånd og hjerte.

Vi lærer børnene at holde af og passe på vores udeområder, vores natur, vores jord.